Ayıplı Mal Ve Hizmetlerde Haklarınız

Ayıplı Mal Ve Hizmetlerde Haklarınız

Ayıplı Mal Ve Hizmetlerde Haklarınız

Tüketici hakları, modern hukuk sistemlerinin vazgeçilmez bir parçası olarak, bireylerin ekonomik düzen içerisinde korunmasını amaçlayan hukuki düzenlemelerden oluşmaktadır. Ayıplı mal ve hizmetler konusunda tüketicilerin sahip olduğu haklar, gündelik hayatta sıklıkla karşılaşılan sorunların çözümü için büyük önem taşımaktadır. 

1. Tüketici Kavramı Ve Korunması

6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun (“TKHK”) tüketici kavramını, “Ticari veya mesleki olmayan amaçlarla hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi” olarak tanımlamaktadır. Kanun, tüketicilerin ekonomik çıkarlarını korumak, bilgilendirilmesini sağlamak ve zararlarının giderilmesi için çeşitli mekanizmalar oluşturmuştur.

2. Ayıplı Mal Ve Hizmetler

2.1. Ayıplı Mal

TKHK m. 8’e göre, ayıplı mal;

  • Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda veya reklamlarda belirtilen niteliklere aykırı olan,
  • Tüketicinin makul olarak beklediği faydayı sağlamayan,
  • Yasal düzenlemelere aykırı üretilen,
  • Hasar görmemiş olmasına rağmen çalışmayan, bozuk veya eksik parçalar içeren mallardır.

2.2. Ayıplı Hizmet

TKHK m. 13'e göre, ayıplı hizmet, sözleşme çerçevesinde taahhüt edilen şekilde gerçekleştirilmeyen veya tüketicinin beklediği faydayı sağlamayan hizmettir. Örneğin, bir tamir hizmetinin eksik veya hatalı yapılması ayıplı hizmet kapsamına girer.

3. Tüketicilerin Hakları

Ayıplı mal veya hizmetle karşılaşan tüketiciler aşağıdaki haklara sahiptir:

3.1. Seçimlik Haklar

TKHK m. 11, tüketicilere şu seçimlik hakları tanımaktadır:

  • Malı geri vermeden bedel iadesi talep etme,
  • Ayıbın üretici tarafından giderilmesini isteme,
  • Ayıplı mala karşılık ayıpsız misli ile değiştirme talep etme,
  • Ayıp oranında bedel indirimi talep etme.

Hizmetlerde ise tüketici, yeniden ifa veya hizmet bedelinde indirim talep etme haklarına sahiptir.

3.2. Ayıplı Malda Zamanaşımı Süresi

TKHK m. 12'ye göre, ayıplı mal ve hizmetlerde tüketicinin talepte bulunma süresi malın teslim tarihinden itibaren iki yıldır. Ancak, malın taahhüt edilen ömrü daha uzunsa, bu süre uzayabilir.

4. Tüketicinin Başvuru Yolları​

Tüketiciler, Üretici veya satıcı ile ihtilaf yaşarsa, aşağıdaki mercilere başvurabilir:

2025 yılı için; 
  • 149.000 (yüz kırk dokuz bin) Türk Lirası altında bulunan uyuşmazlıklarda İlçe veya İl Tüketici Hakem Heyetlerine başvuru yapılması zorunludur.
  • 149.000 (yüz kırk dokuz bin) Türk Lirası ve üzerindeki uyuşmazlıkların karara bağlanması amacıyla tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılamaz.

5. Avukatla Çalışma Önemi​

Tüketiciler, haklarını etkin bir şekilde savunabilmek için hukuki yardım almayı düşünmelidir. Alanında uzman bir avukat, tüketici haklarının korunması, dilekçe yazımı, mahkemelerde temsil ve tazminat davası açma gibi konularda profesyonel destek sağlayabilir.

Ayrıca, tüketici mahkemelerinde davasının lehine sonuçlanması, delil toplama ve hakem heyeti kararlarını itiraz yoluyla üst mercilere taşıma gibi teknik detaylarda avukat desteği büyük avantaj sağlar.

Ayıplı Mal Ve Hizmetlerde Haklarınız

Ayıplı Mal Ve Hizmetlerde Haklarınız

Tüketici hakları, modern hukuk sistemlerinin vazgeçilmez bir parçası olarak, bireylerin ekonomik düzen içerisinde korunmasını amaçlayan hukuki düzenlemelerden oluşmaktadır. Ayıplı mal ve hizmetler konusunda tüketicilerin sahip olduğu haklar, gündelik hayatta sıklıkla karşılaşılan sorunların çözümü için büyük önem taşımaktadır. 

1. Tüketici Kavramı Ve Korunması

6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun (“TKHK”) tüketici kavramını, “Ticari veya mesleki olmayan amaçlarla hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi” olarak tanımlamaktadır. Kanun, tüketicilerin ekonomik çıkarlarını korumak, bilgilendirilmesini sağlamak ve zararlarının giderilmesi için çeşitli mekanizmalar oluşturmuştur.

2. Ayıplı Mal Ve Hizmetler

2.1. Ayıplı Mal

TKHK m. 8’e göre, ayıplı mal;

  • Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda veya reklamlarda belirtilen niteliklere aykırı olan,
  • Tüketicinin makul olarak beklediği faydayı sağlamayan,
  • Yasal düzenlemelere aykırı üretilen,
  • Hasar görmemiş olmasına rağmen çalışmayan, bozuk veya eksik parçalar içeren mallardır.

2.2. Ayıplı Hizmet

TKHK m. 13'e göre, ayıplı hizmet, sözleşme çerçevesinde taahhüt edilen şekilde gerçekleştirilmeyen veya tüketicinin beklediği faydayı sağlamayan hizmettir. Örneğin, bir tamir hizmetinin eksik veya hatalı yapılması ayıplı hizmet kapsamına girer.

3. Tüketicilerin Hakları

Ayıplı mal veya hizmetle karşılaşan tüketiciler aşağıdaki haklara sahiptir:

3.1. Seçimlik Haklar

TKHK m. 11, tüketicilere şu seçimlik hakları tanımaktadır:

  • Malı geri vermeden bedel iadesi talep etme,
  • Ayıbın üretici tarafından giderilmesini isteme,
  • Ayıplı mala karşılık ayıpsız misli ile değiştirme talep etme,
  • Ayıp oranında bedel indirimi talep etme.

Hizmetlerde ise tüketici, yeniden ifa veya hizmet bedelinde indirim talep etme haklarına sahiptir.

3.2. Ayıplı Malda Zamanaşımı Süresi

TKHK m. 12'ye göre, ayıplı mal ve hizmetlerde tüketicinin talepte bulunma süresi malın teslim tarihinden itibaren iki yıldır. Ancak, malın taahhüt edilen ömrü daha uzunsa, bu süre uzayabilir.

4. Tüketicinin Başvuru Yolları​

Tüketiciler, Üretici veya satıcı ile ihtilaf yaşarsa, aşağıdaki mercilere başvurabilir:

2025 yılı için; 
  • 149.000 (yüz kırk dokuz bin) Türk Lirası altında bulunan uyuşmazlıklarda İlçe veya İl Tüketici Hakem Heyetlerine başvuru yapılması zorunludur.
  • 149.000 (yüz kırk dokuz bin) Türk Lirası ve üzerindeki uyuşmazlıkların karara bağlanması amacıyla tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılamaz.

5. Avukatla Çalışma Önemi​

Tüketiciler, haklarını etkin bir şekilde savunabilmek için hukuki yardım almayı düşünmelidir. Alanında uzman bir avukat, tüketici haklarının korunması, dilekçe yazımı, mahkemelerde temsil ve tazminat davası açma gibi konularda profesyonel destek sağlayabilir.

Ayrıca, tüketici mahkemelerinde davasının lehine sonuçlanması, delil toplama ve hakem heyeti kararlarını itiraz yoluyla üst mercilere taşıma gibi teknik detaylarda avukat desteği büyük avantaj sağlar.



Ayıplı Mal , Hizmetler , Tüketici Hakları , İade , Değişim , Garanti , Sorumluluk , Tüketici , Koruma , Yasal Süreç ,
Whatsapp ile görüş